The influence of the virtual learning environment (vle) in the deadline mode on therapeutic adhesion and the effect of the hypertense white jacket

Autores

DOI:

https://doi.org/10.56242/globalhealth;2021;1;2;1-8

Palavras-chave:

Adesão terapêutica, Hipertensão do jaleco branco, Tecnologia Edicacional,  Enfermagem.

Resumo

ABSTRACT

OBJECTIVE: Hypertension (AH) is a risk factor for cardiovascular diseases and health education associated with educational technology can be used to improve adherence behavior. To evaluate the influence of educational strategy in an individual guidance program associating educational technology in the virtual learning environment (VLE) in the Distance Learning (DL) modality for hypertensive patients to be promoted by nurses and to verify the effect of the white coat and the quality of life in patients at a state in São Paulo.

METHODS: Randomized clinical study with AVA Group (study group, 10 patients) and Control Group (16 patients). Both groups participated in six consultations with the nurse during 120 days with intervals of 20 days. At the beginning of the study (randomization) and at the end, the following instruments were applied: Morisky test and WHOQOL and Ambulatory Blood Pressure Monitoring (ABPM) was performed. Only the study group had remote access to the VLE, ​​consisting of six specific educational modules, with release at each meeting.

RESULTS: There was no statistical significance between the two groups regarding sociodemographic and hemodynamic variables. There was statistical significance at the end of the study between the groups in the Morisky Test (p = 0.001) and in the WHOQOL Social Domain 3 (p = 0.001) favorable to the AVA Group. As for the effect of the white coat, there was no reduction in the phenomenon at the end of the study.

CONCLUSION: The strategy promoted an improvement in adherence behavior in the AVA Group.

DESCRIPTORS:  Therapy adherence, White coat hypertension, Health Techonololy Education, Nursing. 

RESUMO

OBJETIVO: A hipertensão arterial (HA) é um fator de risco para doenças cardiovasculares e a educação em saúde associada à tecnologia educacional pode ser utilizada para a melhoria do comportamento de adesão. Avaliar a influência de estratégia educacional em um programa de orientação individual associando tecnologia educacional no ambiente virtual de aprendizagem (AVA) na modalidade de Ensino a Distancia (EAD) para hipertensos a ser promovido por enfermeiros e verificar o efeito do avental branco e a qualidade de vida em pacientes  de  um hospital estadual em São Paulo.

MÉTODOS: Estudo clínico randomizado com Grupo AVA (grupo de estudo, 10 pacientes) e Grupo Controle (16 pacientes). Ambos os grupos participaram de seis consultas com o enfermeiro durante 120 dias com  intervalos de 20 dias. No início do estudo (randomização) e no final, foram aplicados os seguintes isntrumentos: Teste de Morisky e o WHOQOL e realizada a  Monitorização Ambulatorial da Pressão Arterial (MAPA). Apenas o grupo de estudo teve acesso remoto ao AVA, constituído de seis módulos educacionais específicos, com liberação a cada encontro.

RESULTADOS: Não houve significancia estatísticas entre os dois grupos em relação às variáveis sociodemográficas e hemodinâmicas. Houve significância estatística ao final do estudo entre os grupos no Teste de Morisky (p = 0,001) e no WHOQOL Domínio Social 3 (p = 0,001) favorável ao Grupo AVA. Quanto ao efeito do avental branco não observou redução do fenômeno ao final do estudo.

CONCLUSÃO: A estratégia promoveu  melhoria no comportamento de adesão no grupo AVA.

DESCRITORES: Adesão terapêutica, Hipertensão do jaleco branco, Tecnologia Edicacional,  Enfermagem.

 

Publicado

2021-02-27

Como Citar

1.
Fistarol IRB, Bortolotto LA, wen CL, Vieira MM da S, Tsunemi MH, Kowalski ISG, Lopes HF, Consolim-Colombo FM, Guerra GM. The influence of the virtual learning environment (vle) in the deadline mode on therapeutic adhesion and the effect of the hypertense white jacket. Braz. Jour. Global Health [Internet]. 27º de fevereiro de 2021 [citado 22º de dezembro de 2024];1(2):1-8. Disponível em: //periodicos.unisa.br/index.php/saudeglobal/article/view/209