Food and nutrition education for schoolchildren

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56242/globalhealth;2022;2;8;6-9

Keywords:

Portugues

Abstract

OBJETIVO: Sistematizar as principais ações e intervenções de Educação Alimentar e Nutricional para escolares e descrever as atividades encontradas na literatura nacional.

MÉTODOS: Revisão bibliográfica não sistematizada sobre educação alimentar de escolares, utilizando os critérios: artigos publicados em periódicos nacionais, teses, dissertações e livros sobre tema entre 2009 e 2022.

RESULTADOS: No Brasil, alimentação é direito previsto conforme promulgação da Constituição Federal desde 1988, assegurando o direito à alimentação escolar a todos os alunos do ensino fundamental por meio de programa suplementar de alimentação escolar a ser oferecido pelos governos federal, estaduais e municipais, e desde fevereiro de 2010, a alimentação foi incluída entre os direitos sociais previstos no artigo 6º da Constituição Federal definido pela Lei Orgânica de Segurança Alimentar e Nutricional. Contudo ainda existem desafios frente sua efetivação

CONCLUSÃO: As ações de Educação nutricional são importantes, pois apresentam benefícios para a saúde das crianças e promove consciência alimentar precoce. Porém embora seja item obrigatório no currículo pedagógico falar sobre alimentação saudável segundo diretrizes da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), esse assunto não é tão aprofundado e abordado em estudos visto a dificuldade em selecionar artigos, pois além de ser obrigatório nos currículos pedagógicos das escolas ensinar e praticar a alimentação saudável, talvez não no nível de profundidade e atualização desejados pelos autores. Educação Nutricional deve ser parte integrante das disciplinas obrigatórias, principalmente para os alunos em fases iniciais do ensino, alcançando-os também aqueles que com eles convivem e a sociedade no geral.

DESCRITORES: Educação Alimentar, Nutrição, Dieta, Escolares, Educação, PNAE, Insegurança Alimentar.

ABSTRACT

OBJECTIVE: To systematize the main actions and interventions of Food and Nutrition Education for schoolchildren and describe the activities found in the national literature.

METHODS: Non-systematized literature review on schoolchild feeding education, using the following criteria: articles published in national journals, theses, dissertations, and books on the subject between 2009 and 2022.

RESULTS: In Brazil, food is a right provided for as promulgated in the Federal Constitution since 1988, ensuring the right to school feeding to all students in elementary school through a supplementary school feeding program to be offered by the federal, state, and municipal governments, and since February 2010, food was included among the social rights provided for in Article 6 of the Federal Constitution defined by the Organic Law of Food and Nutrition Security. However, there are still challenges facing its realization.

CONCLUSION: Nutrition Education actions are important because they have benefits for the health of children and promote early food awareness. However, although it is a mandatory item in the educational curriculum to talk about healthy eating according to the guidelines of the Brazilian National Common Curricular Base (BNCC), this subject is not so deep and addressed in studies since it is difficult to select articles, because besides being mandatory in the educational curricula of schools to teach and practice healthy eating, perhaps not at the level of depth and update desired by the authors. Nutrition Education should be an integral part of the mandatory subjects, especially for students in the early stages of education, also reaching those who live with them and society in general.

DESCRIPTORS: Food Education, Nutrition, Diet, Schoolchildren, Education, NAP, Food Insecurity.

 

Published

2022-09-14

How to Cite

1.
Cardoso J, Tavares G, Morais L, Nali L, França C, Souza P, Pandolfi M. Food and nutrition education for schoolchildren. Braz. Jour. Global Health [Internet]. 2022Sep.14 [cited 2024Dec.22];2(8):6-9. Available from: //periodicos.unisa.br/index.php/saudeglobal/article/view/355

Issue

Section

Artigos de Revisão Sistemática, Metanálises e Narrativa